Lite blommor kuddar och recept.....


Idag kan man inte direkt skratta åt vädret...den lilla snön som la sej som ett vitt duntäcke i helgen...är puts väck!! Inte roligt alls...den kunde väl få ha legat kvar och lyst upp lite.Jag får trösta mej med lite vita blommor inomhus i stället,vita tulpaner och krokus i kruka lättar ju upp sinnet betydligt !

Vad kul att så många skrev några rader i förra inlägget....blir alldeles överväldigad av att ni vill läsa här....tycker att inspirationen att blogga och framför allt att ha något vettigt att blogga om tryter ganska ofta....men nu har jag fått massor med energi från ER!!!!! TACK !!

image1111

image1112 

En bild på ett par kuddar i tyget havstulpan,Mairo.Jag hade en längd hängande i hallen,men det fick flytta på sej för ett annat tyg,så det blev kuddar sydda av tyget istället. Kanske inte världens bästa färger i vår bruna soffa,men jag gillar tyget. Pläden ska bytas ut....det blir nog lite orange färgklickar som får lysa upp lite.

image1113

image1114




Efter önskemål så kommer här recept på kakorna från mitt inlägg för ett tag sen..........


PEPPARKAKSRUTOR MED GLASYR


 200 g smör

 4 dl socker

 4 ägg

 3 dl gräddfil

 4 dl mjöl

 3 msk pepparkakskrydda

 2 tsk bikarbonat


GLASYR

 125 g philadelphiaost

 50 g rumstempererat smör

 2 dl florsocker

 1 tsk vaniljsocker


Garnering:

 frysta lingon eller hallon


Sätt ugnen på 175°

Vispa smör & socker pösigt. Rör ner ett ägg i taget. Tillsätt gräddfilen. Blanda samman mjöl, pepparkakskrydda & bikarbonat, rör ihop allt till en jämn smet. Lägg bakplåtspapper i en ugnsplåt med höga kanter & häll i smeten.
 
Grädda i 30 minuter.

Rör samman alla ingredienser till glasyren utom lingonen.
Låt kakan svalna & bred på glasyren
Skär upp kakan i rutor och dekorera med lingon eller hallon.



DUMLEKAKOR......DÄR DUMLEKOLAN ÄR UTBYTT MOT CENTERCHOKLAD


200 g margarin ,ej smält
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver 
24 stycken center chokladbitar eller dumlekolor )
1 ask Noblesse 



Blanda ihop margarin, strösocker, vetemjöl och bakpulver till en smidig deg. Låt degen stå kallt i cirka 30 minuter.

Dela degen i 24 delar och rulla till runda bollar. Tryck ner en centerchoklad i varje degboll och lägg dem sedan i folieformarna.
 

Grädda mitt i ugnen i 200 grader i cirka 10 minuter.

Ta sedan ut kakorna ur ugnen och lägg på en bit Noblesse på varje boll, direkt innan de har kallnat. Chokladen ska smälta ut över kakan.



Nu ska jag ut i mörkret  och gå en promenad.........ha det gott!!

bilder : tinas privata
1 Sandra:

skriven

Det är så härligt att se tulpaner överallt, blir så sugen på att skaffa en bukett, men då borde jag nog skaffa en snygg vas först :) Hoppas du får en härlig promenad, kram Sandra

2 Sessan:

skriven

Åh så himla goda kakor... mumsigt!!

3 Maja:

skriven

Vilka vackra bilder du bjuder på. Kakorna ser helt fantastiskt goda ut, smarrigt! Snyggt med en hög vas till tulpanerna, är härligt att tulpansäsongen är här! Ha en skön kväll, kram Maja

4 Mariakoden:

skriven

Hej där!! Skönt med en kvällsprommis!! =) Kan behövas efter julmaten...... ;)
Tyget Havstulpan blir bara snyggare å snyggare för varje gång man ser det!!!
Å tulpaner är de finaste blommorna som finns......vi har rosa just nu=)
Ha en bra vecka.....Blogg on!

Kram!!

5 Ida:

skriven

Färska blommor livar alltid upp i gråtrist tillvaro. Och kakrecept får man inte för många av.

6 Zun:

skriven

Snyggt arrangemang med tulpanerna!

Jag blev grön av avundsjuka när jag såg bilderna från ditt hem i förra inlägget, slet maken till datorn för att få honom att sukta lite mer efter köksrenoveringen han också. Nu fattas bara finansieringen:-( Undrar just varför vi aldrig vinner den där miljonen på lotteri? Kanske för att vi aldrig kommer oss för att köpa lotterna...... ;-)

7 Hanna:

skriven

Jag brukar kika in regelbundet hos dig och ert hem ger mig mycket inspiration :D Bor själv i jkpg trakten fast söderut!

8 Linda:

skriven

Jätte fin bild på kakorna, man blir ju riktigt sugen :) Älskar vita tulpaner, väntar bara att dom ska hitta hit upp till affären & och inte bara i blandade färger.
Kram

9 Ann-kristin S:

skriven

så fint det var med tulpanerna, har aldrigt tänkt på att ha dom så djupt ner i vasen ,men nu ska jag på shoping tur och köpa mig en sån vas för de var verkligen jätte fint :)

10 Weronica:

skriven

Havstulpan är ett av mina favoritmönster. Jag har kuddarna i gult. En riktig humörhöjare :-)!

11 Hilajn:

skriven

Tack för recept:D

12 Anna:

skriven

Såg väldigt gott ut det där...
Kuddarna är superfina. Skulle gärna ha de kuddarna!

13 Johanna:

skriven

Fina bilder! Va goda kakerna såg ut! Och kuddarna var jättefina! Kul att du fick användning för tyget när du tog ner gardinerna.

14 Jessica:

skriven

Vilka härliga recept. Speciellt det med Center!!! Jag är en riktig Center-slav, så det måste jag bara prova!
Ha en bra tisdag!
//Jessica

15 Jessi:

skriven

Åh, när jag fick se dina fina mairokuddar kom jag på att jag har ju en egen bit havstulpantyg att ta itu med. Min ska bli en grön kudde, julen kom tydligen ivägen för det lilla projektet. Det tyget är verkligen superfint! Jag har funderat ett tag på att köpa mig en stor grön bit till en tavla över soffan. Typiskt mig att inte göra klart det jag har innan jag är på väg till ett nytt projekt. Undrar om det är bara jag som gör så...

16 Marra:

skriven

Åhh dumlekakor är så goda :)

17 Pernilla:

skriven

Åh så härliga bilder!
Håller med om vädret.. vad är det frågan om?? Det är ju så grätt och tråkigt att man får spunk snart..
Nu ska jag ha kundmöte med till råga på allt.. jag som hellre hade varit hemma i soffan.. med tända ljus och ätit dina goa kakor!! :)
Kram på dig!!!!!

18 Malinbayard:

skriven

Sitter här och slickar mig om munnen. Dumlekakor brukar jag göra, men tipset om Noblesse överst är nytt för mig. *slurp*

19 Camilla:

skriven

Vilka fina bilder på blommor och bakverk! Och visst är det trist med vädret... Januari och februari blir så mycket roligare med snö, minusgrader och en skinande sol. Bra val att pigga upp med blommor! :)

20 EVA:

skriven

Skulle köpa tulpaner igår men glömde det !!! Hur det var ställt i min skalle vet jag inte...men det går ju fler tåg...hihi !
Fina bilder som vanligt...och den kakan är SÅ god !!!
***
KRAM EVA

21 MO:

skriven

Nej du får inte visa så goda kakor o dessutom lägga upp recept...det blir ju alldeles för enkelt....vill ju skärpa till mig, är ju inte helt enkelt med allt de goda du visar. Jag har ännu inte köpt några tulpaner eller "vårat" in huset...men imorrn, hinner väl knappt skicka iväg ungarna förrns allt julpynt åker ner...nu börjar tom jag tycka att det är dax. Vill köra ner på maxi när C kommit hem o köpa lite nya blommor..sen hade jag velat tvätta köksgardinerna innan jag hänger upp dem, men vet inte om tvättmaskinen kommer imorrn eller på torsdag..jag får väl hänga upp dem o sen ta ner dem o tvätta dem när maskinen väl kommer. Sen ska jag lära mig hur den funkar....alltid lika jobbigt, den jag har nu är ganska enkel med många bra funktioner, om den hade funkat....tex, handtvätt..så man slipper göra det just för hand. Annars har dagen varit ganska lugn, har gått en långrunda med maila, vikit tvätt (som jag hämtade hos mamma igårkväll), ju du vet det vanliga. Ska snart göra middag, det blir kålpudding av julkålen som legat i frysen, gör alltid till två omgångar men äter bara en, det är ok så kan man göra pudding av resten. Hur gick det att få iväg ungarna idag, för de började väl idag? Oj, oj vad jobbigt det kommer bli här, R är en mästare på att sova lääänge. Jo det är rejält synd att vi inte bor närmre, hade varit så trevligt, mysigt med en fikastund med tillhörande surr....Den tulpanvasen är riktigt snygg, då slipper ju tulpanerna sloka sådär trist oxå...du har så mycket fint hemma...Ha en bra dag så hörs vi, kramar

22 anne:

skriven

Vilka underbara bilder som vanligt! Du har så mycket att visa upp :) Du är så bra på detaljer, snyggt du gör med blommor och arrangemang!!! Toppen! Kram.

23 Lisa:

skriven

Så fint! När vi målar om i vardagsrummet ska jag ha det tyget(mairos) som "fondvägg"...jag bara äääälskar det tyget! kram och ha en fortsatt bra vecka!

24 Malin:

skriven

Hej Hej! Jag tycker att kuddarna passar perfekt i soffan. Det mönstret är så härligt! Jag tycker även att den där filten skulle passat fint till, bryter av snyggt. Man ska inte vara rädd för att blanda färger (säger jag hrrrm). Fast orange hade också passat fint.

Kram & go kväll!

25 Sus i Hus:

skriven

Snygga kuddar, köpte prexis det tyget fast i brunt på Tygaffären i Taberg...Vilket ställe! Tur att du visar lite härliga bilder idag för fy vilket trist väder det är här, grått och ösregn! Ha en skön kväll, kram

26 Karin:

skriven

Härligt med lite vårtulpaner. Jag kämpar också på med mina promenader, lite segt såhär i vintermörkret.

27 Diana:

skriven

Smart att återvinna tyget på det sätt du gjort!

Och jag som inte ens tycker om sötsaker börjar överväga att provbaka de där pepparkaksrutorna. Dina fotografier är underbara!

28 Ulle:

skriven

Åh så många fina foton du visar! Nu måste jag fråga....Vi ska fixa hallen här hemma så småningom och jag är sugen på den typ av trävägg ni har i ert matrum. Men är det råspont? Eller vad är det för slags brädor? Snyggt som tusan är det iaf. ;) KRAMIS!

29 Hanna-Sofia:

skriven

Åhh.. krokusar jag får vårlängtan!

30 Ulli:

skriven

Vilka fina bilder! En sak är säker - Jag behöver en ny kamera! Visst är det fint med vita blommor. Tulpaner, krokus, orkideer..... osv osv. Jag längtar till våren. Det kan kvitta med vinter när det inte finns ngn snö.

Ha en bra dag! Ska nu till jobbet.
Ulli

31 Annika:

skriven

Vad glad jag blev när jag tittade in här! Du visar verkligen jättefina bilder! Härligt med tulpaner och vilken fin kruka från Design House. Mairokuddarna är superfina.

32 Fru A:

skriven

Gillar idén med att stoppa ner tulpanerna i en HÖG vas!

33 Kristina - Kix Inredningskoll:

skriven

Så fint allt är. Den där dumlekakan måste jag prova!!

34 Nilla:

skriven

Center är mycket godare än dumle tycker jag!
Ha det bra.

35 Kattis:

skriven

Vad fint det var att ha tulpanerna i en sån vas. Man kanske borde testa?! :)

36 Caspersabrina:

skriven

good job please keep on the good work

Kommentera här: