Ledighet...

Två härliga dagar har avverkats i helgen....vi har inlett semestern med att vara lite flitiga och fixat en del här hemma. Badrummet börjar likna det jag längtat länge efter, väggarna är fogade och i morgon ska golvet fogas. Skönt att börja se slutet på renoveringen....maken har slitit och kämpat! Under tiden han hållt på i badrummet har jag bakat lite bröd, källarfranska, och gjort hallonmarmelad....enkla hushållsgöromål, men oj vad rik man känner sej när man har lite nybakt i frysen och de egna trädgårdshallonen blivit marmelad. Några bilder kan jag inte bjuda på, kameran lever sitt eget liv och är på reparation =( Lovar att visa bilder på badrummet när det är klart!


Enkla källarfranska


5 dl  vatten  fingervarmt, 30 grader
30 gram  jäst
1 msk  margarin, flytande
2 tsk  salt
4 dl  rågsikt
1 l  vetemjöl, ca
ca 24 stycken


1. Rör ut jästen i lite av det 30-gradiga vattnet. Tillsätt resten av vattnet, matfett, salt, och rågsikten.

2. Arbeta i vetemjölet till lagom fast deg. Strö över lite mjöl och låt jäsa ca 30 min.

3. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den tills den lätt släpper bordet.

4. Dela den i fyra delar och rulla ut varje del till en längd. Dela varje längd i sex delar. Vänd dem i mjöl, vik demdubbla och lägg på bakplåtsklädd plåt.

5. Lägg över en bakduk och låt jäsa i ca 30 min.


6. Grädda brödet i 225 graders ugnsvärme ca 10 min tills de har fin färg.




Hallonmarmelad

2 liter hallon, ca 1 kg
5 dl socker
1 dl vatten

Koka upp socker och vatten. Lägg i bären och låt dem sakta sjuda i 10 minuter. Häll upp på rena, varma burkar. Förslut väl och försvara svalt.


Lite målning har också hunnits med, sonen och dottern har börjat måla färdigt staket/plank  med de liggande ribborna på altanen som vi byggde förra sommaren, stolparna har varit omålade och nu är de fått samma grå färg som det övriga på staketet. Skönt att det också snart är klart....det finns en del på attgöralistan =) Vi ska dock inte bara jobba på semestern, lite småturer blir det och trevligheter som bröllop ska vi  också hinna med, det är inte ofta man får gå på bröllop, men i sommar har vi turen att bli bjudna på två =)

Imorgon blir det en runda till mataffären för att fylla på kylskåpet som gapar tomt och samtidigt ska vi passa på att svänga inom Ikea och förhoppningsvis få med lite saker till badrummet därifrån. Vi har ju gjort iordning vårt bardrum för en ganska billig peng, och fortsätter så med detaljerna också, det passar oss bra just nu och ikea är ju bra på det där =)




Hängare, grundtal
Väggskåp, godmorgon

Vi får se om vi får med oss lite av det här hem....tror det blir enkelt och bra och passar bra till min vinst som står och väntar på att hamna på sin rätta plats....



Ha det härligt allesammans!

bilder: Ikea och tinas privata




1 Monica T.:

skriven

Den hallonmarmeladen blev jag sugen på. Har inga egna hallon men jag skulle tro att torgets färska kan duga bra.

Så skönt att badrummet snart är färdigt - kanske har ni ett badkar för maken att lägga sig i och slappna av, efter väl utfört arbete?

Eller för dig - för det är lite, lite ansträngande att koka marmelad också minsann...

Kram

2 Johanna:

skriven

härligt med hallon !! Har en sak på min blogg till dig !! Ha en revlig helg !

3 Sandra | Inspirera Mera:

skriven

Vad fint det blev med vipp-sopkorgen. Härligt att du valde turkost!

4 Monica T.:

skriven

Hoppas ni får en skön dag i Göteborg.

En heldag med sin man är inte fel det heller!

kram Monica

5 Monica T.:

skriven

Att gå och strosa med bara sin man är inte helt fel det heller.

Hoppas ni får en skön dag i Göteborg!

Kram Monica

6 mo:

skriven

Hej gumman....nu vill jag snart se den där fräscha tukosa saken på sin plats ;).....

Du har ett rykande färskt mail som väntar på dig, ha en underbar Fredag, kramar i massor

7 Carola:

skriven

Den vipp tvålpumpen står med på min önske lista som jag skall ge till tomten i år. Den är så fin och det är alla saker från Vipp. Ha en trevlig sem. Om ni åker till Gränna så nere vid hamnen kan man fiska regnbågslax, det är ett tipps. Riktigt kul.. kram

8 bitte:

skriven

Hej jag länkar till alla som röstar på min sko i Nellys Designa sko tävling.

Börjar närma mig finalplats och vinner jag pris delar jag på vinsten



http://blogg.veckorevyn.com/pinsamt/2010/08/01/lankar/



kram Bitte

Kommentera här: