Plock och fix....och gärna tips till Österlenresa.


Vilken härlig dag idag! Solen kikar fram och det är varmt och skönt, sensommaren visar sig från sin bästa sida. Man märker verkligen att hösten knackar på dörren, dofter och ljuset ute ändras och jag gillar det. Sommaren är härlig, men jag gillar verkligen hösten. Det blir lite lugnare och man kryper inomhus och ljusförrådet fylls på så man kan tända massor med ljus på kvällarna. Inomhusfix blir roligare och förhoppningen är att vi ska slutföra det allra sista fixet med rummet vi öppnade upp. Vi ska sätta upp lite nya lister runt fönsterna i vardagsrummet och en hylla ska dit också, det blir lite tomt i fönstret utan att kunna ha några saker där. Tänkte först inte ha någon hylla där alls, men jag känner att det blir lite mer ombonat så. Just nu samsas många saker på det här bordet....den nyinköpta ljusstaken hamnade här...en stund ialla fall=)


 
Lite smått har vi gjort i trädgården i sommar också några plank har fått nya liggande brädor, känns lite nytt och bra.
 
Gungstolen från Ikea PS har hängt med ett tag och fick lite ny färg på sig förra sommaren efter att ha stått ute och blivit lite ful. Mer färg i år blev det och nu är den fin och passar inne på altanen tillsammans med sittgruppen. 


 
Nu ska jag sätta mig och försöka hitta lite tips på vad man ska se och göra på Österlen, en liten tripp dit är inplanerad framöver så om ni har några bra idéer på vad man inte får missa så får ni gärna lämna en kommentar. 
Vilka fikaställen/matsällen som man bör besöka, vackra platser man inte får missa och ni har kanske  lite butikstips, jag är tacksam för alla tips jag kan få!
 
LIte uppdatering om Roffe är kanske på sin plats också. Han har nyss fyllt fem månader och är hur ljuvlig, go och busig som helst. Vår lille kille som gör att vi får gosa, leka och städa lite mer än vanligt...med andra ord hur härlig som helst. Han är nog just nu i "trotsåldern" litegrann och testar och försöker stjäla saker som han tycker verkar roligt att leka med/tugga på. Morrar när man ska ta ifrån honom dessa, och vi försöker med byteshandel så långt det går. Det är lite som att ha småbarn igen.....=) Härligt är det iallafall och han älskar sin matte Julia massor!
 
 
Fin dag till er alla!
 
foto: tinaminastina


 
 
 
1 Lillamy:

skriven

Jag blir lika glad varje gång du har ett nytt inlägg :)

Svar: Åh vad glad jag blir!!! kram kram!!
tinaminastina

2 Helen:

skriven

Lika trevliga inlägg och inspirerande bilder varje gång, me like! Bor i Kristianstad och har ganska nära till Österlen så här kommer lite tips. Att äta skånsk äggakaga på Brösarps gästs är ett måste för mig varje år. Nära St Olof finns en gård som serverar omtalad stenugnsbakad pizza, stället heter Friden och boka bord är ett måste. Kiviks musteri är jättetrevligt, att njuta av utsikten vid Haväng är mäktigt liksom Ale stenar. Där finns många guldkorn men dessa var mina:)

Svar: Hej Helen! Vad glad jag blir att du gillar att kika in här! Precis såna tips på vad vi kan göra/se/äta på vår tripp till Österlen ville jag ha...tack snälla =) Vi ska vara iväg tre dagar så det gäller att planera lite så man hinner med guldkornen!kram kram
tina
tinaminastina

3 åsa:

skriven

Härliga bilder:) Gillade gosbilden allra bäst!

En tripp till Österlen känns ju super så här nu framåt höstkanten!

Svar: Ja det ska bli så härligt att komma iväg några dagar...kanske inte så mycket folk/turister heller! kram!
tinaminastina

4 Camillasnyahem:

skriven

Åh jag bara älskar Skåne, och Österlen! Simrishamn är mysigt, där finns ett ställe där man kan köpa med sig en ursmaskig matkasse, det gjorde vi och åkte ut till havet och åt. Underbart! Minns inte vad stället heter bara men det går nog att googla sig till! Stenshuvud är otroligt vackert, där finns även ett fik med kakbuffe. Den var tyvärr inte så bra, men stället är fint. Ale stenar, Kivik, åh det finns ju så mycket! Ni kommer få det toppen!

Vad roligt att läsa om Roffe! :) Vi är faktiskt på G med att eventuellt köpa ny hund. Jag försöker förlåta mig själv för Ebbots död och vet att en ny liten buse skulle göra oss alla i familjen gott... Men saknaden efter Ebbot biter sig fast. Inte lätt att komma över, det kanske låter konstigt men Ebbot är den största sorgen jag gått igenom. Någonsin. Kan inte ens skriva detta utan att ögon fylls med tårar. Jag hoppas att vi snart har en hund här hemma att skämma bort och älska, det underlättar att läsa om er Roffe.

Kram!

Svar: Åh...tack för fina tips! Det med matkassen ska kollas upp, passar oss perfekt som vill både äta gott och se en massa =) Stenshuvud ska jag skriva upp på listan...och Kivik vill vi tillbaka till. Roligt med tips så man får lite nya infallsvinklar, vi har varit där nere för några år sedan med det var bara en snabb runda och nu vill vi ju se det vi tror vi missade =) Vad roligt med era tankar om ny vovve. Det tar inte bort sorgen med en ny lite vän, men man mår bra och älskar den busen lika mycket. Vi saknar Totte outsägligt och man tänker på honom varje dag....Håller tummarna för att ni gör slag i saken och får en liten kompis att ta hand om och älska! Tack igen för fina Österlentips och vi hörs!
kramkram!
tinaminastina

5 Proforma - Irene:

skriven

Hallå där Tinaminastina! Vad kul att du är på gång igen! Och vad roligt med en Österlenresa, där finns så mycket fint. En butik som gjorde intryck på mig var Ting Ute & Inne en bit från Trelleborg. Tror att den kan vara nåt för dig också! Vi var där för ett par år sedan och jag blev helt såld och vill tillbaka igen. Jag fick deras bok i födelsedagspresent nu och jag njuter av varenda bild och får massor av idéer... till min mans stora förtret, han vet ju att han får massor att göra :) Hemsida och adress: http://www.tinguteoinne.se/kontakt
Så finns ju också Urban Living i Simrishamn och 1021 Designcenter som är värda ett besök.

Så fin gungstolen blev! Och jag förstår att ni njuter av och gläds åt Roffe, så söt!
Kramar

6 Cecilia:

skriven

Hej Tina,

På söndag ska jag åka med man, barn, syster och svåger på en Österlentur. Vi börjar på 1021 Designcenter i Köpingebro(designprylar och konstgalleri i ett, drivs av fd fröken Sverige Johanna Lind och hennes man). Därefter Olof Viktors i Glemminge (fantastiska surdegsknäckebröd!) och Kiviks Musteri för att köpa Da Vinci (mineralvatten med en gnutta vitt vin i). Det hela avrundas med italiensk pizza på Friden som ligger på en gammal äpplegård vid vägs ände, som de skriver på sin hemsida. Ja, det var mina tips!

/Cecilia

Kommentera här: