Så goda...

Måste bara tipsa om saffranssemlorna vi bakade och provade igår....så gott och juligt!

Jag fick inspiration Weronica som har sidan En mammas dag.
 

200 gram smör
5 dl gammaldags mjölk
2 paket  jäst
2 dl råsocker
2 paket saffran
1 tsk salt
1 stort ägg
omkring 1 kilo vetemjöl
russin
1 uppvispat ägg till pensling

Smula jästen i en rymlig bunke. Smält smöret. Rör ned mjölken. Degvätskan skall vara knappt fingervarm. Stöt saffran med en gnutta socker i en mortel.
 Blanda ned den i degvätskan tillsammans medsocker och salt. Vispa ned ägget i degvätskan.
Häll därefter i mjölet. Arbeta degen tills den bildar en smidig boll, som släpper från bunkens kanter. Täck över degen och låt den jäsa i minst 45 minuter.
Häll upp degen på mjölat bakbord. Arbeta degen och dela den i två delar. Varje deghalva blir ca 16 normalstora lussekatter, eller semlebullar.
Jäs övertäckta på plåt i 20 minuter, pensla med uppvispat ägg, och grädda i cirka 8 minuter i nedre delen av ugnen på 225 grader.

Fyll saffranssemlorna med en fyllning gjord på ca 200 g riven mandelmassa som blandas med brödet som blir över när ni gröper ur bullen, och ca 1 dl mjölk. Blanda allt och fyll bullen och lägg på en klick vispad grädde. Pudra med floursocker.....

Tack Weronica för tipset!

1 bitte:

skriven

Hej har just nu en tävling där 2 personer har chans att vinna varsitt presentkort på 1000 kr hos Nelly

2 Weronica - En mammas dag:

skriven

Vad kul att Ni gillade dem! De är - försvinnande - goda :)

3 Nilla:

skriven

Jättegoda!

4 Proforma - Irene:

skriven

Och jag som inte ens tycker om saffran... men äter gärna vanliga semlor! Dom älskar jag!

Kram

5 Anna:

skriven

Jag nöjer mig med att titta på dom. Dom ser fantastiskt goda ut MEN jag gillar inte semlor :)

6 Monica T.:

skriven

Mmm de ser jättegoda ut.

Maken älskar semlor - skall kanske överraska med dessa!

Kram

7 Emma:

skriven

Åh dom ser ju hur smarriga ut som helst:P Ha det bra, kram emma

Kommentera här: