Pepparkaksrutor....


Satt och kikade på mina julinlägg här på bloggen....hittade de här goda kakorna och tänkte jag skulle lägga ut receptet. Goda och lite festliga att bjuda på......




Garnera gärna med GRANATÄPPELKÄRNOR!!


PEPPARKAKSRUTOR MED GLASYR


200 g smör

4 dl socker

4 ägg

3 dl gräddfil

4 dl mjöl

3 msk pepparkakskrydda

2 tsk bikarbonat


GLASYR

125 g philadelphiaost

50 g rumstempererat smör

2 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker


Garnering:

frysta lingon eller hallon


Sätt ugnen på 175°

Vispa smör & socker pösigt. Rör ner ett ägg i taget. Tillsätt gräddfilen. Blanda samman mjöl, pepparkakskrydda & bikarbonat, rör ihop allt till en jämn smet. Lägg bakplåtspapper i en ugnsplåt med höga kanter & häll i smeten.

Grädda i 30 minuter.

Rör samman alla ingredienser till glasyren utom lingonen.
Låt kakan svalna & bred på glasyren
Skär upp kakan i rutor och dekorera med lingon eller hallon, sist använde jag GRANATÄPPELKÄRNOR, fint och gott!

bild: tinas privata


1 Ida:

skriven

Oj så smarriga dom ser ut!Tack för receptet,dom ska jag absolut prova!!

2 Proforma - Irene:

skriven

Mums, vad goda de ser ut! Lite typ morotskaka fast för jul! De andra i formarna ser inte helt fel ut heller!

Kram

3 Maud:

skriven

Hej, har vart o handlat hem det som fattades så nu ska jag prova dom;)...kramkram

4 Annette:

skriven

Jag riktigt känner den goda doften, när jag ser bilden. :-)



Kram Annette

5 perlan:

skriven

Men åh, vad underbart gott! DET ska jag baka idag till födelsedags kaffet :)

Kram till dig min kära vän!!

Kommentera här: